Hitelmoratórium vitákkal is jár

Hitelmoratórium vitákkal is jár
Hitelmoratórium vitákkal is jár

Tavaly július óta 700, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt, vitarendezési kérelmet kezelt az MNB. Számos esetben az ügyfélre nézve kedvezően zárult a jogvita. De a jegybank már csak a rászorulóknak javasolja a bent maradást.

Az elmúlt egy évben – az általános információkéréseken túl – 543 lakossági ügyfélpanasz, megkeresés érkezett írásban, telefonon vagy személyesen a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium témájában. Ezen felül a jegybank szervezetén belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 156 vitarendezési kérelmet kezelt, amelyek összesen 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.

Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépés lehetőségét.

Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében – a moratórium korábbi meghosszabbításakor – pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat (pl. az online beküldésnél felmerült technikai hiba vagy a kérelmek korlátozott személyes beadási lehetősége miatt). Többen pedig a lejárat nélküli konstrukciók (így a folyószámlahitelek, hitelkártyák) kamatának számítását kifogásolták. 

Tavaly szeptember végét követően – amikor a moratóriumot immár csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni – felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is. További fogyasztók a hitel tőkerésze után felszámított kamat mértékét, számítási módját vitatták.

A törlesztőrészletekkel kapcsolatosan előfordult, hogy egyes fogyasztók szerint bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Másoknál viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból. Akadtak, akiknek (vélhetően figyelmetlenségből) kétszer vonták le havi törlesztésüket a moratóriumból való kilépés után.

Az MNB minden esetben fellép a moratóriumhoz kötődő esetleges ügyfélsérelmek mielőbbi orvoslására – erősítette meg a jegybank. 

A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel a jogvita. Ezek során előfordult, hogy a bank kifizette a többletet, kamatot engedett el, vagy az ügyfél számára kedvezően módosította a szerződést. 

Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben fogyasztói figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetek kapcsán célvizsgálatot is indított.

Az MNB a téma kapcsán figyelmeztet: a továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. Ha anyagi helyzetük rendezett, ez fölösleges kiadást jelenthet. A moratóriumban maradás így azoknak jelenthet további átmeneti védelmet, akik változatlanul nehéz anyagi helyzetükben nem képesek hitelüket törleszteni. 

A jegybank is azt javasolja, hogy akik anyagilag megtehetik, azoknak célszerű – a moratóriumot maguk mögött hagyva – mielőbb ismét megkezdeni a törlesztést. Ehhez semmit sem kell tenniük: ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük.

Fotó: pexels
avatar

Financial Expert